Szabályzat

iRacers.hu Road bajnokság -

Hivatalos szabályzat

Általános tudnivalók

A bajnoki futamok minden esetben hétfői napokon kerülnek megrendezésre.
A iRacers hosztolt szerveréhez jelszóval tudsz csatlakozni a futam napján a szabadedzésen és az időmérőn. A versenyen már nem lehet csatlakozni. Szerverünket megtalálod ha az iRacing oldaladon a hosted fülre klikkelsz.
A szerver jelszavát a fórum Road topikjában mindig megtaláljátok.

A bajnoki futamokon bárki részt vehet, szervertagságtól függetlenül.

A bajnoki futamok időpontjait mindig megtalálod a fórumon több nappal a megrendezésük előtt.

A tervezett bajnoki futamok a versenynaptár menüpontban találhatóak

Bajnokság aktuális állása:

http://www.danlisa.com/scoring/season_standings.php?season_id=3158

 

Szerver indítás időpontjai és beállításai:

Az iRacers hosztolt szervere minden esetben hétfői napokon lesz indítva – általában – 19:00-kor. Ezután bárki tud csatlakozni a szerverhez. 20:00-kor kezdődnek a félórás időmérő edzések. Ezt követi a bajnoki futam 20:30-kor.
A versenyek sprint futam rendszerben kerülnek lebonyolításra, vagyis az első verseny közvetlenül az időmérő után indul fél órás időtávval, a kvalifikáción megfutott rajtsorrend szerint.
A verseny vége után külön szerveren hostoljuk a második félórás futamot, amire az előző verseny top10 pilótái fordított sorrendben állnak fel.
A szabályok szezononként változnak, az aktuális bajnokságra vonatkozó szabályok az adott bajnokság topikjában kerülnek kiírásra.

A szervert iRacingen belül a Hosted fülön a Join race menüpont alatt fogjátok megtalálni, a szervernév mindig (legtöbbször) fel lesz tüntetve az iRacers.hu fórum topikjában.

A bajnoki futamokat megelőző héten hivatalos szervereken – versenyeken tudtok készülni, gyakorolni, setupolni a futamra, lehetőleg minél többet hogy a versenyre felkészülten tudjatok jönni.

 

Chat és TeamSpeak

A szerveren csak szabadedzés alatt használhatod a chat funkciót, időmérőn és versenyen szigorúan tilos – kivéve a biztonsági autó kérésekor! A TeamSpeak használata ajánlott, melynek adatait megtalálod a fórumban:

http://iracers.hu/frm/index.php?topic=6.0

Előzési és lekörözési szabályok:

Előzéskor illetve lekörözésnél légy mindig megfontolt és tudd mit akarsz. Akár te körözöl vagy téged köröznek le. Ne feledd, az esetek nagy többségében mindig az előzésbe kezdett pilóta felel a manőverért.
Nincs egymás előtt cikázás, kacsázás stb. Kanyarbejárat előtt válaszd ki melyik ívet szeretnéd tartani és ne válts ívet, főleg ne kanyarokban. Ez okozza a legtöbb balesetet.
Ha leköröző pilótát látsz a tükrödben próbáld meg a lehető leghamarabb elengedni. Ezt úgy tudod a legegyszerűbben végre hajtani ha lehúzódsz az ideális ívről és elveszed egy pillanatra a gázt. Semmiképp ne próbáld meg a másikat pályaelhagyással elengedni, egyrészt balesetveszélyes ha lemész a pályáról, másrészt a lekörözőt is megzavarod ezzel, mert nem tudja hogy nem pont elé fogsz-e esetleg visszapördülni.

A versenyek alatt spotter és F3 blackbox használata KÖTELEZŐ! 

Rajt típusok és szabályai

Álló rajt:

Az időmérő vagy a warm-up után mindenkinek két perce van arra, hogy elfoglalja a rajtrácson a helyét. A zöld jelzés indítja el a versenyt. (itt célszerű a kuplungot gombra tenni és ezt felengedve elrajtolni, ez persze kuplung használat nélkül értendő.)

Repülőrajt:

A felvezető autó mögött felsorakozva indul a bemelegítő kör. Ez nem mindig teljes kör – pálya függő. Mindenki kötelessége tartani a biztonsági autó tempóját. Mikor kimegy a kör végén a biztonsági autó továbbra is mindenki tartsa a 60-90 km/h sebességet mindaddig míg zöldre nem vált a lámpa valamint zöld jelzést ad a spotter. A zöld jelzés előtt tilos a gyorsítás a pole-ban lévő pilótának is. Mindenki időben zárkózzon fel az őt megelőző autó mögé, ne az utolsó 1-2 kanyarban történjen meg a felzárkózás, mert ez balesetveszélyes!


Biztonsági autós szabályok:

FONTOS:Az idei bajnokságtól használni fogjuk a Safety Cart is, viszont ehhez néhány dolog megváltozik az eddigiekhez képest. A Safety Car lényege a bajnokságban, hogy a lehető legvalósághűbb környezetet teremtsünk a verseny számára, amellyel egyúttal újabb taktikai lehetőségek is megnyílnak.

-    A Safety Car abban az esetben jön be a pályára, ha a rajtnál tömeges baleset történik, illetve ha több autó álló motorral áll a pályán úgy, hogy az autója mozgásképtelen.
-    A Safety Cart a versenybíró küldi a pályára akkor, ha meggyőződött róla, hogy indokolt a teljes pályás sárga zászló. Lásd az előző pontot.
-    Ha valaki balesetbe kerül, vagy kipördül és összetöri az autót, nem nyomhat azonnal ESC-et, hogy visszakerüljön a boxba, hanem a valósághoz hasonlóan meg kell próbálnia az összetörött autóval körbe érni és úgy kiállni a boxutcába. Ha úgy ítéli meg, hogy az autó annyira összetörött, hogy ezzel a többieket veszélyeztetné, ha megpróbálna körbeérni, először meg kell állnia egy a többi versenyzőt nem veszélyeztető helyen és ott ESC-kel kilépni a boxba.
-    Ha valaki olyannyira összetöri az autót, hogy az mozgásképtelenné válik és a pálya közvetlen közelében vagy az aszfaltcsíkon marad, köteles a chat ablakban három felkiáltójellel “!!!” jelezni azt a pályabíró felé. Csak abban az esetben nyomhat ESC-ket, ha a Safety Cart már beküldték a pályára.
-    ESC-ket két esetben nyomhat valaki mindenféle előzmény nélkül:
-    Ha a gumifal bug következtében bennragad az egyik gumifalban és ezért válik mozgásképtelenné. Ilyenkor nem indokolt a Safety Car beküldése.
-    Amennyiben az autó annyira összetörött, hogy mozgásképtelen, viszont a versenyt nem veszélyeztető helyen állt meg, ez olyannak számít, mintha leparkoltak volna vele a pálya szélén, így itt szintén nyomhat ESC-et a versenyző.

Tehát:

Mikor jön be a Safety Car?
- Több autót is érintő rajtbalesetnél, tömeges balesetnél, illetve ha több mozgásképtelen autó marad a pályán vagy annak közvetlen közelében (értsd: egy autónyinál nem nagyobb távolságban a pályától). Tömegbalesetet a csetbe írt !!! jelzéssel tudtok jelezni, vagy a voicechaten figyelmeztetni a versenyigazgatót hogy több autó balesetbe keveredett.

Mikor nyomhatok ESC-ket?
- Ha az autóm mozgásképtelenül áll a pályán vagy annak közvetlen közelében és a Safety Car MÁR bent van a pályán.
- Ha az autóm annyira összetörött, hogy veszélyesnek ítélem meg, hogy körbemenjek vele a pályán a boxutcáig és már leparkoltam a pálya mellett egy a versenyt nem veszélyeztető helyen.
- Ha a gumifal bug miatt bennragadtam az egyik gumifalban.

Baleset esetén ha az autó sérült de menetképes, mindenképp érdemes megpróbálni bemenni vele a boxba, Esc nyomása esetén sokkal több idő amíg bevontatják a sérült autót (towing), mintha saját magától gurul be, viszont ha veszélyes a pályán való haladás, vagy csak vánszorog az autó, érdemesebb Esc-et nyomni.

Mikor írjak felkiáltójeleket a chat ablakba?
- Ha az autóm mozgásképtelenül áll a pályán vagy annak közvetlen közelében és a Safety Car MÉG nincs benn a pályán, ezzel felhívva magamra a pályabíró(k) figyelmét.

Általános szabályok safety car behívása esetén:

-  Safety Car beintésekor mindenki vegye el a gázról a lábát, fokozatosan lassítson le és álljon be a program által meghatározott rajtszámú autó mögé

-  Safety Car beküldése után tilos előzgetni a másikat, a program a sárgazászló beintése pillanatában rögzíti az aktuális pozíciót, sárgazászló alatti előzéssel semmi esetben sem nyerhető pozíció, csak keveredés van belőle

-  a Pace Car bejövetele után mindenki igyekezzen a megfelelő sorrendben elhelyezkedni és felzárkózni a safety car mögé, a program középen felül jelzi minden esetben ha valakinek el kell engednie vagy meg kell előznie egy másik autót az alábbiak szerint:

  • Let the XX car by: engedd el a xx rajtszámú autót (piros lefelé mutató nyíl)

let_by

  • Pass the XX car: előzd meg az xx rajtszámú autót (zöld felfelé mutató nyíl)

pass

  • Stay behind the XX car: állj az xx rajtszámú autó mögé (jó helyen állsz, zárkózz fel az előtted lévő autó mögé)

stay

 

EDIT – Reagálva a tegnapi versenyhez érkezett hozzászólásokra:
A felkiáltójelezés elméletileg tisztázva lesz, csak abban az esetben kell használni, ha már a versenyző mást nem tud tenni. Elsődleges szempont, hogy a sérült autó kászálódjon vissza a boxba vagy le a pályáról, és csak abban az esetben kelljen felkiáltójeleznie, ha már nincs mit tennie és magatehetetlenül áll az úton vagy mellette.

EDIT2

Rajtbaleset után ha valaki körhátrányba kerül, visszakapja a körét, ennek pontos menete:

  1. Ha körhátrányba kerülsz, jelezd ezt a versenybíró felé cseten a rajtszámod beírásával
  2. A versenybíró elbírálja hogy tényleg körhátrányban vagy-e és körbeenged a pályán
  3. A program ezt a következő üzenettel jelzi: „(versenyző neve) was waved around the pacecar”
  4. A körön lévők húzódjanak le a pálya egyik oldalára egy sorba (lehetőleg balra), hogy biztonságosan el tudják engedni a körbeküldött versenyzőt!
  5. Az előtted lévőket és a pacecart biztonságosan megelőzve menj körbe a pályán, és állj be a sor végére

 

Baleset utáni szabályok:

Visszatérés módja: Aki baleset miatt vagy ön hibájából elhagyja a pályát csak kellő figyelmességgel térhet vissza a pályára. Nincs keresztbe feljövetel! Ez különösen fontos, ha még együtt a mezőny pl. rajt után. Győződjünk meg, hogy nincs a közelünkben autó. Ezt az F3 billentyű használatával megteheted. Ha meggyőződtél róla és nem halad feléd közelben autó, feljöhetsz az aszfaltra bármilyen módon. Ha közeledik feléd autó és 10 másodpercen belül van ebben az esetben csak menetiránnyal megegyezően lassan figyelmesen térjünk vissza. Aki ezeket a szabályokat nem tartja be és emiatt balesetet okoz súlyos büntetésre számíthat!

Fontos: Ha a felvezető körön vagy a sárga zászlós szakaszban, valaki nem megfelelően viselkedik. pl.: Túlzottan gumit melegít és emiatt elveszíti az uralmát az autója felett, vagy nekimegy másoknak, akkor a versenyigazgatónak jogában áll a mezőny végére küldeni. Ekkor egy parancssor beírásával az illető figyelmeztetést kap és utasítja a program arra, hogy engedje elmenni a mezőnyt és álljon be az utolsó helyre.

 

Pontszámítás:
A versenyen elérhető pontok számát mindig az aktuális szezonra kialakított szabályzat határozza meg, amit az iRacers.hu fórum aktuális topikjában találhattok.

 

Óvást bárkinek joga van benyújtani a futam végétől számított maximum 48 óráig. Ennek két módja:

  • a fórumon óv a sértett
  • elküldi az eset rövid leírását e-mailben az alábbi címre: iracershu@gmail.com a következők megjelölésével:
    • hányadik körben történt a kivizsgálandó incidens
    • kik voltak érintettek a balesetben
  • az óvás elbírálását nagyban segíti ha csatoltok egy replayt ami a kivágott balesetet tartalmazza

Az óvások elbírálása és a határozatok kihirdetése alapesetben nem lehet több mint 8 nap a futam után. Vagyis másik hét keddig kint kell lenni a határozatoknak. Ha ez valamilyen oknál fogva nem történik meg a versenybíróknak kötelességük tájékoztatni erről a versenyzőket.

 

Büntetések

Büntetések a futam után:

  • Figyelmeztetés.
  • Felfüggesztett figyelmeztetés (a következő 1. vagy 2. futamra érvényes, mint súlyosbító körülmény).
  • Boxáthajtásos büntetés a következő futamán
  • Utolsó rajthely a következő futamán.
  • Boxból való rajt (az időmérőn nem futhat mért kört).
  • Felfüggesztett licensz.
  • Kizárás a bajnokságból

Büntetések a futam közben:

  • Hátra sorolja a versenyzőt a versenyigazgató a mezőny végére. (ez a felvezető körön vagy a sárga zászlós szakaszban történhet a versenyen)
  • Stop&go büntetés: Ezt a versenyigazgató szabhatja ki olyan esetekben mikor valaki pl. kiforgat valakit a versenyen vagy hasonló balesetet okoz. Alapból 10 másodpercre kell megállni.
  • DQ: Kizárják a versenyből a súlyos szabálytalanságot elkövető versenyzőt.

Ami súlyosabban lesz büntetve:

  • rajtbaleset, vagy első körös figyelmetlenségből adódó baleset.
  • pályára való vissza térésből adódó baleset,
  • lekörözési baleset (legyen az bármelyik fél).

Felhívjuk mindenki figyelmét, hogy aki szándékos balesetet vagy tömegbaleset okoz  annak nincs semmilyen előzetes figyelmeztetés. Azonnali eltiltást kap a bajnokságból.

Ha a versenyigazgató úgy ítéli meg, hogy valakinek a versenyzési magatartása annyira veszélyes, hogy jobbnak látja kizárni a versenyből akkor jogában áll ezt alkalmazni. Ilyenkor fekete zászlót kap az illető és figyelmezteti a program, hogy diszkvalifikálva van. Ekkor a kizárt versenyző köteles félrehúzódni és esc gomb lenyomásával boxba menni, vagy kellő figyelemmel begurulni a boxba.

 

Díjazások és értékelések.


Mivel nehezen jönnek össze csapatok, ezért külön csapatbajnokságot most nem indítunk.
Továbbra is megvan a csapatbajnoki fórum, ettől lehet csapatokba rendeződni, ha kellő létszám jön össze, akkor semmi akadálya a csapatbajnokságnak:

http://iracers.hu/frm/index.php?topic=670.0

Díjazások:

  • az aktuális bajnokság díjazását a bajnokság fórumon található topikjában találhatjátok

 

Versenyigazgató: Papp Attila

  • Jogköre: Minden admin parancsot jogában áll alkalmazni. (SC beküldése, versenyző hátrasorolása, S&G kiszabása, versenyző kizárása)

Versenybírók: Papp Attila, Ozsváth Zoltán, Lőrinczy Máté.

  • Jogkörük: Minden admin parancsot jogában áll alkalmazni. (SC beküldése, versenyző hátrasorolása, S&G kiszabása, versenyző kizárása)

További részletes tájékoztató:

http://iracers.hu/frm/index.php?board=91.0 

 

Mindenkinek sok sikert kívánunk a bajnoki futamokhoz!