Szabályzat

iRacers “OXXO” Nascar bajnokság
hivatalos versenyszabályzat

 

Általános tudnivalók:

A bajnoki futamok minden esetben szerdai napokon kerülnek megrendezésre.
A iRacers hosztolt szerveréhez jelszóval tudsz csatlakozni a futam napján a szabadedzésen és az időmérőn. A versenyen már nem lehet csatlakozni. A soron következő verseny adatait mindig a Nascaros fórumtopikban érhetitek el.

 

Nevezésekkel kapcsolatos szabályok:

Általános:

Mivel egy német ligával együtt megyünk a bajnokságban, arra kérnénk mindenkit, hogy csak abban az esetben induljon, ha megfelelően felkészült az induláshoz, biztonságosan körbe tud menni a pályán, nem veszélyezteti a többiek versenyét, megadja a tiszteletet a többi versenyző felé!

Kvalifikáció menete: a zárt rendszerű időmérőt mindenki egyedül futja, nincs több autó a pályán, 5 perc alatt van lehetőség 2 mért kör megfutására, 1 felvezető kör, 2 mért kör, 1 levezető kör futható, amennyiben megkezdtétek az első mért kört, de visszamentek a pitbe, az újbóli kijövetelnél már a 2. mért kört fogja számolni a rendszer.

a 2 kör alatt elért legjobb idő sorrendje határozza meg a verseny rajtsorrendjét.Verseny: verseny alatt javasolt a Teamspeak használata, (de csak a legszükségesebb információk közlésére használható, esti mesét nem szívesen hallgat senki)

Versenyen zöld zászló alatt tilos a chat használata, ez elvonhatja a többi versenyző figyelmét a vezetéstől. Sárga zászló alatt megengedett a chathasználat.

Verseny kezdete: a verseny repülőrajttal kezdődik, a Pace Car mögött kettesével felsorakoznak a pilóták, 1 vagy 2 (pálya méretétől függ) felvezető kör után a Pace Car kimegy a pitbe, a verseny a zöld zászló belengetésével kezdődik.
Mivel a sárgazászló veszélye mindig a verseny indulásánál/restartoknál a legnagyobb, nagyon szigorúan fogjuk venni a helyes rajtprocedúra betartását, figyeljen oda mindenki a következőkre:

- ha kiment a pit lane-re a Pace Car, nem kezdünk el gyorsítani, amíg a zöld zászló jelzést meg nem kapjuk

- mindenki zárkózzon fel az előtte lévő autó mögé, és tartsa a megadott tempót, ne legyenek idő előtti gyorsítások, fékezések, mert ez torlódásokat (harmonikázás) okozhat

- rajtolás után figyeljünk a többi autó tempójára (ne becsukott szemmel, padlógázzal menjünk be az első kanyarba), lehetőleg kerüljük a hirtelen mozdulatokat, fékezéseket, nem az első kanyarban dől el a verseny!


Sárga zászló:
ha baleset történik a pályán, és beintik a sárga zászlót, vegyük el a gázról a lábunkat, fokozatosan lassítsunk le és álljunk be a program által meghatározott autó mögé
Sárga zászló beintését követően a pit lane lezárásra kerül, a safety car bejön a pályára. Ha az autók felsorakoztak egymás mögé, a következő körben kinyitják a boxutcát (pit lane open), és a vezető körön lévők mehetnek elsőként, majd a következő körben a már a körhátrányba került pilóták kerülhetnek sorra. Ha valakinek  nagyon sérült az autója, kimehet a zárt pitbe is, de ekkor kap egy “End of longest line” büntetést, vagyis a sor végére sorolják.

Lucky dog szabály: sárga zászló beintésekor a versenyben vezető mögötti első lekörözött versenyző visszakapja a körét, amit a vezető körön lévők pitelésekor fog visszakapni, amire a program külön figyelmeztet. A lucky dog a pit nyitását követő kör elején mehet el jobb oldalon a mezőny mellett.

Wavearound szabály: ha a Pace Car és a versenyt vezető pilóta között lekörözött versenyzők vannak, 1 körrel a zöld előtt ki kell előzniük a pace car-t és a pályán körbeérve fel kell zárkózniuk a sor végére.

Előzés szabályai:

Nascarban nincs kék zászlós szabály, nem kötelező elengednie a leköröző versenyzőt a lekörözöttnek, de lehetőleg figyeljünk az alábbiakra:

- ha látod hogy nálad sokkal gyorsabb autó jön mögötted, veszélyes lehet a feltartása, balesetet okozhat, ezért lehetőleg engedd el (különösen ha többen jönnek mögötted)

- előzésnél nagyon fontos a kiválasztott ív megtartása, hagyj elég helyet akár külső akár belső, akár középső íven vagy

- ha kanyar bejártanál lecsúsztál az ívről, ne próbálj meg erőből visszamenni és leszorítani a másik játékost a pályáról


A versenyek alatt spotter és F3 blackbox használata KÖTELEZŐ!

A spotter figyelmfeztet ha előtted baleset történt, ha még mindig melletted van egy másik kocsi, stb. Ez már magyar nyelven is letölthető a fórumban.

 

Pitelések:

Nascarban nincs speed limiter, de a pit lane sebességét kötelező betartani, túllépés esetén Stop & Go büntetésre lehet számítani.

Ha valaki a pitlane megnyitása előtt behajt a pitlane-re (korai pitelés), feketezászlót, hátrasorolást kap (érdemes bemenni az autó komolyabb sérülése esetén, mivel így több időt tölthet a versenyző az autó javításával).
Ha valaki a nyitott pitlane lezárása után hajt be a pitlane-re (késői pitelés), szintén feketezászlót fog kapni, viszont a büntetést zöld alatt kell letöltenie, a feketezászlót nem vesszük le.

Pit roadon az alábbi szabályok szerint közlekedjünk:
Boxutcába behajtásnál a pitlane jobboldali közlekedő sávját használjuk a saját boxunk megközelítéséhez. A pitelés után lehetőleg körültekintően induljunk el, törekedjünk arra hogy ne okozzunk balesetet – fennakadásokat a boxban. A pitbox elhagyása után nem kötelező a jobboldali közlekedősáv használata.
Különösen az szokott veszélyt jelenteni mikor befelé halad a mezőny. Legyünk körültekintőek ekkor és figyeljétek a tükröket is mielőtt a pitsávra kanyarodtok.
Kiálláskor a balesetek elkerülése végett nem köteles senki azonnal elhagyni a pitsávot. Kigyorsíthat ebben a legbelső sávban is, hiszen itt szellem autóként közlekedik mindenki és nincs ütközés. De ha megvan győződve a versenyző arról, hogy tiszta a pitroad körülötte akkor köteles minél hamarabb elhagyni a legbelső bal oldali szerelő sávot.
Változás!: a pitből visszatérés módját a versenyzőre bízzuk, bárhol vissza lehet térni a pályára, de felhívjuk mindenki figyelmét hogy fokozottan figyeljen oda a mögötte jövőkre,  amennyiben a visszatérés balesetet okoz, vagy veszélyezteti a pályán lévők biztonságát, büntetésre számíthat. 

A verseny alatt kiszabott büntetések (stop & go, drive through penalty) csak zöld zászló alatt tölthetők le, pl. ha sárga alatt átlépted a megengedett sebességhatárt, meg kell várnod a zöld zászlót a büntetés letöltéséhez.

Ha valaki fekete zászlót kap, a büntetést 5 körön belül kötelező letölteni, elmulasztása a versenyről való kizárást vonja maga után.

Büntetés a következő esetekben jár a verseny alatt:

- start/restartnál az előtted lévő autó megelőzése balról rajtvonal előtt
(jobbról a zöld zászló belengetése után  engedélyezett az előzés rajtvonal előtt is) stop and go
- start / restartnál a második  helyezett vonal előtt megelőzi az elsőt (stop and go)
- sárga zászló alatt az előttünk lévő megelőzése /  lemaradás  (end of the longest line)
- sebességhatár túllépése pitben (stop and go)
- lezárt pitbe való behajtás sárga zászló alatt (end of the longest line) vagyis hátrasorolnak a mezőny végére.
- lekörözöttek a vezető körön lévőkkel együtt mennek a boxba (end of the longest line)
- menetiránnyal szemben haladás (disqualification)
- veszélyes vezetés, többiek versenyének veszélyeztetése (azonnali elparkolás, kizárás a versenyről)

Pontszámítás:
A 2014-15ös idénytől kezdve a németek szabályzata alapján meglévő pontrendszert alkalmazzuk, ami megegyezik a hivatalos NASCAR pontrendszerrel:

A verseny első helyezettje 43 pontot kap, a mögötte lévők 1 ponttal kevesebbet kapnak az elért helyezés szerint.

Továbbá plusz pontok érhetőek el az alábbiak szerint:

+3 pont a verseny győztesének
+1 pont versenyben vezetett kör esetén
+1 pont a versenyben legtöbb vezetett kört elérő pilótának

Óvás

Óvást bárkinek joga van benyújtani a futam végétől számított maximum 48 óráig. Ennek két módja:

Büntetések

  1. Figyelmeztetés.
  2. Felfüggesztett figyelmeztetés (a következő 1. vagy 2. futamra érvényes, mint súlyosbító körülmény). Ez esetben könnyebben kizárhatják a következő futamáról ha szabálytalanságot követ el.
  3. Pontlevonás (enyhébb szabálytalanság esetén 1 pont, súlyosabb esetén 5 pont)
  4. Felfüggesztett licensz.
  5. Kizárás a bajnokságból


Ami súlyosabban lesz büntetve:

  • szándékos baleset okozása (akár első szándék, akár payback)
  • nem megfelelő rajtszám használata – fórumban található részletes leírás az első hozzászólásban: http://iracers.hu/frm/index.php?topic=583.0


A versenyigazgatónak valamint a versenybíróknak jogukban áll bárkit diszkvalifikálni a versenyen ha úgy ítélik meg, hogy nagyobb veszélyt jelent a mezőnyre és már esetlegesen előzőleg is okozott balesetet.
Továbbá jogukban áll bárkit a mezőny végére küldeni ha arra megfelelő indokot találnak.
pl. többszöri figyelmeztetésre sem tartja a megfelelő helyét sárga zászló alatt. Vagy szándékosan kizáratja a versenyző társát vagy társait. Példa: Sárga zászló alatt piteléskor lefékez a pit bejárata előtt és beengedi a mögötte érkező mezőnyt.

Ezeket a szankciókat admin paranccsal hajtják végre így azonnal figyelmeztet a program rá.

NASCAR versenyek íratlan szabályai:

  • Légy türelmes!: ne próbáld meg az első adandó alkalommal megelőzni az előtted lévőt

ha nem találod biztonságosnak az előzést

  • Állíts tükröt az adott szituációban, képzeld magad az ellenfél bőrébe: vajon te mit várnál

az ellenféltől fordított szerepben?

  • Győzelem, de nem mindenáron: ha úgy vagy első hogy mindenkit eltakarítasz magad

elől, egyrészt a verseny után valószínűleg büntetést fogsz kapni, másrészt az ellenfeleid nem fognak tisztelni, adott szituációban nehezebb dolgod lesz a későbbiekben

  • Nem az első körben dől el a verseny: rajtnál nem a legtöbb autó megelőzése a cél,

hanem a balesetmentes elindulás. Startnál / restartnál szigorúan tilos a “trükközés”, ezeket az eseteket a verseny után a versenybíróság kivizsgálja és szankcionálni fogja

  • Figyelj a versenytársad vezetési stílusára: mindenki más más stílusban közlekedik a

pályán, ha valaki hamarább fékez a kanyar bejáratánál, alkalmazkodj hozzá

  • Friss gumival körültekintően fusd le az első pár kört, csúszós lehet a pálya hideg gumikon

 

Versenyigazgató:
Sándor Tibor

Versenybírók:
Papp Attila, Hamvas Zsolt.