Újoncoknak

Sok autószimulátoros ismerős, barát érdeklődött mostanában, hogy milyen az az iRacing, miért jó, hogy működik, mennyibe kerül? Nálunk annyira még nem ismert a program, talán még a szimulátorosok körében sem sokan ismerik. Magyar nyelvű igazán átfogó bemutatót, és kezdőknek tanácsokkal rendelkező írást nem találtam a neten. Így úgy döntöttem megpróbálom megírni én.

Bevezető, történelem

Az iRacing.com-ot Dave Kaemmer és John Henry alapította 2004 szeptemberében. Kaemmer a Papyrus Design Group társalapítója, ez a csoport több díjnyertes autószimulátort készített, többek között a NASCAR Racing: 2003 Season és Grand Prix Legends fűződik a nevükhöz. Utóbbi programmal sikerült bekerülnie az igazi autóversenyzés világába Wéber Gábornak és Michelisz Norbinak. John Henry a Boston Red Sox, a Fenway Sports Group tulajdonosa, társtulajdonosa az egyik vezető Nascar csapatnak, és nagy autószimulátor rajongó. Céljuk a legélethűbb szimulátor létrehozása volt, ennek érdekében számos szerződést kötöttek versenypályák üzemeltetőivel (International Speedway Corporation, Speedway Motorsports Inc. ,Panoz Motor Sports Group) és autógyártókkal (GM, Ford, Volkswagen, Riley Technologies, Radical Sportscars, U.S. Legends Cars International) a modellek kifejlesztésére. Ezek listáját folyamatosan bővítik az alapítás óta. Az iRacing a hivatalos szimulátor partnere a Sports Car Club of America-nak, Volkswagen Jetta TDI Cup-nak, Star Mazda Championship-nek, Skip Barber Racing School-nak és Australia’s V8 Super School-nak.

A iRacing előnyei, hátrányai dióhéjban

Legnagyobb előnyei a konkurens szimulátorokkal (a teljesség igénye nélkül a legismertebbek: rFactor, Race sorozat, GTR1-2, GT Legends, Live For Speed, netKar-Pro) szemben:

  • az egyik legélethűbb szimulátor, remek fizika, lézer szkennelt, licenszelt versenypályák és autók,
  • folyamatosan biztosított szankcionált bajnoki pontokért zajló versenylehetőség a világ minden tájáról összegyűlő körülbelül 30000 iRacer ellen, az iRacing által biztosított szervereken
  • folyamatosan bővülő autó és pálya választék
  • a legtöbb szimulátornál szebb grafika.

Hátrányai között elsősorban:

  • költségességét kell megemlítenem, a program előfizetéses rendszerű és a plusz tartalmakért is fizetni kell.

A játék nem modolható, amit van aki hátránynak tekint, van aki előnynek, én inkább utóbbiak közé tartozom. így minden tartalom jó minőségű, és a versenyzők sincsenek szétszóródva a számtalan modifikáció miatt.

Mire van szükség a játékhoz?

Minimum gépigényt sajnos nem tudok írni, nincs megadva pontosan. Nem kell hozzá atomerőmű Core 2-es processzorral és egy HD4850-el majdnem maximum grafikai beállításokon futott nálam. A PC-n kívül egy kormányra lesz mindenképpen szükségünk, anélkül nem is enged elindulni a program, nem is lenne semmi értelme.

Mennyibe kerül, és mit kapunk a pénzünkért?

Az előfizetési díjakat az alábbi táblázat mutatja:

Képkivágás

 

Ezeken kívül mindig érdemes figyelni a promóciókra, kezdőknek szinte mindig van valamilyen akció.

Ezekkel együtt kezdésnek a következő autókat és pályákat kapjuk az alapcsomagban:

Cars

Tracks

 

 

 

  • Lanier National Speedway
  • Lime Rock Park
  • OxfordPlainsSpeedway
  • Summit Point Raceway
  • South Boston Speedway
  • Charlotte Motor Speedway
  • Mazda Raceway Laguna Seca
  • Centripetal Circuit
  • Thompson International Speedway
  • Usa International Speedway
  • Okayama International Circuit
  • Concord Speedway
  • Daytona circa 2007
  • Phoenix International Raceway

 

 

 

Összesen 40 licenszelt autó található a programban: http://www.iracing.com/cars/

Ezekkel 67 versenypálya 150 variációján versenyezhetünk: http://www.iracing.com/tracks/

Ezek folyamatosan bővülnek, hamarosan érkező új autók:

BMW E92 M3 GT2/GTE 

Corvette DP (megjelent)

Holden VF Commodore (megjelent)

Indycar 2012 (DW 12) (megjelent)

Honda Civic NGTC

A hamarosan érkező új pályák pedig:

Donington (megjelent)

Monza (megjelent)

Le Mans – Circuit de la Sarthe

Imola

Nordschleife (megjelent)

 

És számos tartalom van még készülőben: http://members.iracing.com/jforum/posts/list/1524566.page

Az kezdésnél elérhető tartalmakon felül a továbbiakért fizetnünk kell autónként 11,95$-t, pályánként 11,95$/14,95$-t.

Viszont rengeteg kedvezményt ki lehet használni, amivel kb. féláron hozzá lehet jutni a tartalmakhoz, bővebb infót itt találtok:

http://iracers.hu/frm/index.php?topic=718.0

A játékban 5 féle eseményen vehetünk részt (mindhez online kapcsolat kell, a játék böngészőből indítható):

  • test: egyedül gyakorolhatunk, mindenféle szankciók nélkül, szabadon válogatva a meglévő autóink, és pályáink között
  • practice: ez már egy multiplayer esemény amelyben többedmagunkkal gyakorolhatunk, de továbbra is szankciók nélkül
  • qualifing: időmérő edzés, mely lehet privát (Lone), vagy nyílt (Open), ez már szankcionált esemény
  • time trial: egyedül tartózkodunk a pályán a cél egy adott körszám összefüggő megtétele a lehető leggyorsabban és hibamentesen, ez is szankcionált
  • race: maga a verseny, a legnagyobb súllyal szankcionált esemény (a verseny előtt egy 5 perces warmup=bemelegítő van). Két fajtája van Official és Unefficial, egy verseny akkor unofficial, ha az indulók száma nem éri el a minimálisan meghatározott létszámot. Ekkor bajnoki pontot nem lehet szerezni a versennyel.

A teszt kivételével a másik 4 eseményen az adott versenysorozat autóival az éppen aktuálisan futó pályán mehetünk.

Az iRacing karrier

A játékban egy sajátos online karrier rendszerrel találkozunk, ami elsőre bonyolultnak tűnhet, de nem kell megijedni tőle. Úgy gondolom a rendszer jót átgondolt segít elsajátítani a korrekt versenyzést, és szépen fokozatosan fejlődhetünk, elérhetjük az egyre magasabb licenszeket, és egyre erősebb, és ezáltal nagyobb kihívást jelentő autókkal versenyezhetünk. Mindehhez nincs szükség arra, hogy profi versenyezők legyünk, vagy nagyon gyorsak, a hangsúly azon van, hogy tudunk-e korrektül és minél balesetmentesebben versenyezni.

A karrierünk két versenyfajtára van bontva, oval és road versenyekre. Az oval karrier csúcsán a Chevrolett Impala 750 lóerős Nascar versenygépét találjuk, a road-én a 2009-es F1 Williams-Toyota FW31-el szaggathatjuk az aszfaltot.

Mind ovalon és road-on „Rookie” licenszel kezdjük a pályafutásunkat, amiből tovább haladtunk „D”, „C”, „B”, „A”, „Pro” licensz felé. „A” licenszig két tényező befolyásolja az előremenetelünket, a Safety Rating (SR), és a Minimum Participation Requirement (MPR). Pro licenszet válogatott pilóták kapnak, ők küzdhetnek az iRacing Oval és Road World Championship-ben.

Safety Rating (SR)

Az SR azt mutatja meg, hogy mennyire tudunk balesetmentesen versenyezni. Incidens/megtett kanyar mutató a számítás alapja. A rendszer automatikus, minden incidenst rögzít, és nem ítélkezik afelől, hogy ki volt a hibás, így arra késztet mindenkit, hogy próbálja elkerülni az ütközéseket. Az SR-ünk 0-4,99 között mozoghat. A rendszer az utolsó 10-15 versenyünkből számolja az SR-t, ezzel biztosítva, hogy „felejtő” legyen. Ha ez nem így lenne, egy olyan pilóta aki rengeteg versenyt tett meg nagyon kevés hibával, annak tudatában versenyezhetne, hogy sok baleset után csökkenne csak a maximumról az SR-je, és ezzel visszaélhetne.

A különböző incidensek és súlyozásuk:

Kis kontakt másik versenyzővel= 0x
A kerekek elhagyják a versenypályát= 1x
Az irányítás elvesztése az autó felett (pl. megforgás)= 2x
Kontakt egyéb objektummal= 2x
Nagy ütközés másik versenyzővel= 4x

A különböző versenyesemények is különöző súlyozással kerülnek számításba az SR-ben:

Session Type

Sim Session

Weight

Practice

Lone Practice

0.0

Practice

Open Practice

0.0

Qualify

Lone Qualifying (Oval)

0.35

Qualify

Open Qualifying (Road)

0.5

Time Trial

Time Trial

0.35

Race

Warm Up

0.5

Race

Race

1

Unofficial Race

Warm Up

0.35

Unofficial Race

Race

0.35

 

Ahhoz, hogy előreléphessünk legalább 3.0-ás SR-el kell rendelkeznünk az un. promotion dayen (előléptetési nap).

A magasabb licenszekkel szigorodik az SR számolása is, ezt a gyakorlatban úgy tapasztaljuk, hogy egy licenszel feljebb lépésnél 1.0 levonásra kerül az SR-ből. A legmagasabb licenszel sem dőlhetünk hátra és versenyezhetünk akárhogy , mert aki a promotion dayen 2.0 alatti SR-el rendelkezi elveszti az aktuális legmagasabb licenszét.

A rendszer szerintem remekül működik, már Rookie versenyeken is korrekt versenyek zajlanak.

Minimum Participation Requirement (MPR)

Az MPR egy minimális részvételi követelmény az előrelépéshez. Az aktuális licensztől függően néhány verseny vagy time trial megtétele szükséges az aktuálisan legmagasabb licenszükkel futó szériák egyikében, egy szezon alatt, hogy előreléphessünk. Rookieként például 3 verseny vagy 3 time trial szükséges a „D” licensz megkapásához. „D” licenszel ez a szám már 4-4, hogy „C” licenszet kaphassunk.

Tehát az SR és MPR feltételek együttes megléte esetén a promotion dayen szerezhetjük meg újabb licenszünket. Kivételt ez alól a fast tracking, azaz gyorsított licensszerzés. Ezt akkor érhetjük el, ha rendelkezünk a szükséges MPR-el és 4.0 fölé tornázzuk az SR-ünket, így azonnal előrelépünk nem kell megvárni a promotion dayt.

Az iRacing versenyrendszere

Jelenleg körülbelül 30 versenyszéria van a játékban. A meglévő licenszünkkel elérhető bajnokságok közül szabadon válogathatunk, hogy melyikben szeretnénk versenyezni, ez akár lehet több is. Nevezni nem kell külön egyikre sem csak versenyezni. Egy iRacing szezon 12 hétből áll, melynek végén található a promotion day, és egy 13. hét amelyen előkészítik a következő szezont. Ez alól a Rookie kategória első szériái képeznek kivételt, ahol a szezon 3 alszezonra (A,B,C) van bontva, és mindegyik végén, azaz 4 hetente van Rookie promotion day.
A szezon hetekre van bontva, egy hétig egy pálya van terítéken, és annyit versenyezhetünk rajta amennyit akarunk. Ez Rookie bajnokságokban óránként induló futamokat jelent. Komolyabb licenszet igénylő és így kisebb indulószámmal rendelkező szériákban egyre ritkábban indulnak a futamok. Azt fontos tudni, hogy a qualifikáción elért időeredményünk az egész versenyhétre megmarad, így nem szükséges minden verseny előtt qualizni, csak ha javítani szeretnénk a már elért időnkön.

iRating, ttRating, strength of field (SOF):

Az iRatingünk a versenyeken elért eredményeinktől függ. Ha a mezőny első felében végzünk nő, ha a hátsó felében akkor csökken. A változás mértéke függ a helyezésünktől, és attól, hogy milyen erős mezőnyben szerepeltünk.
A strenght of field mutatja a futamban a mezőny erősségét és egyenlő az indulók iRatingjeinek átlagával. Magasabb SOF esetén, több iRatinget szerezhetünk, és kevesebbet bukhatunk azonos helyezéssel.
A ttRating ugyanolyan mutatószám, mint az iRating, csak a time trialokon elért eredményeink befolyásolják.

Versenyek splitekre bontása, és a pontrendszer

Minden szériában meg van határozva a maximum field size, azaz hány autó indulhat együtt egy futamban. Ez a Rookie Mazda Cupban 12 autó. Ha ennél többen neveznek egy versenyre (erre a szériára jellemzően sokkal többen neveznek), akkor a mezőny automatikusan szét lesz bontva több futamra azaz splitre. Ez az iRating alapján történik, 12-es max field size-nál például a 12 legmagasabb iRatinggel rendelkező pilóta kerülnek az első splitbe, a következő 12 legmagasabb iRating-ű a következő splitbe, és így tovább. Így biztosított, hogy hasonló képességű pilótákkal versenyezhessen mindenki, a gyorsabbak a gyorsabbakkal, a lassabbak a lassabbakkal, így mindenkinek élvezetes versenye lehet. A pontozás úgy van megoldva, hogy természetesen aki erősebb splitben éri el ugyanazt a helyezés, mint a másik pilóta gyengébb splitben, az több pontot kap. Itt jön képbe a SOF, minél magasabb egy splitben a SOF, annál több pont szerezhető. Népes mezőnynél van, hogy akár 10 split is van, és míg első splitben akár 200 pont is szerezhető, addig az utolsóban az első csak 30-at kap. Így ha több split van közvetetten az iRatingünk is befolyásolja a megszerezhető pontmennyiségünket, mivel attól függ, hogy milyen erős futamba kerülünk.
Az eredményeket az Events-Result menüben érhetjük el.

Itt a sorok végén található piros „R”-re húzva az egeret megmutatja hány split volt az adott futamon, és csillaggal jelöli amiben mi indultunk. Ez esetben 10 split volt, és én a másodikban szerepeltem. A futam számára kattintva nézhetjük meg a részletes eredményt:

Ez a példa jól szemlélteti, hogy az iRating és a SOF, hogy viszonyul egymáshoz. Itt csak egy split volt, így nagyon eltérőek az iRatingek, látszik, hogy az első helyezettnek nagyon magas volt az iRatingje a SOF-hoz képest, míg az enyém csak alig magasabb, így a 2. hely számomra nagyobb iRating növekedést eredményezett, mint neki, hiszen ő egy eredményesebb, jobb pilóta, neki ez a futam nem jelenthet akkora kihívást.

Akkor és annyit versenyezhetünk amennyit szeretnék, a heti megszerzett pontszámunkat a héten futott versenyeinken megszerzett pontok jobbik 50%-ának az átlaga adja. A 12 hétből álló szezonban a végső pontszámunkat pedig a legeredményesebb 8 hetünkön szerzett pontjainak összege teszi ki. Rookie szériában a 4 hetes alszezon mindegyik hete beleszámít, ott nincs dobott futam.

Tippek a kezdéshez:

  • Ne menjünk szankcionált eseményre amíg nem mozgunk stabilan biztonságosan a pályán. Az elején teszten, majd open practicen érdemes megismerkedni az autóval, és megtanulni a pályát. Az open practice nagyon hasznos, hiszen itt már több autóval a pályán gyakorolhatunk.
  • Mindig érdemes qualizni, még ha nem is gyors az ember, akkor is azok elé kerül, akik nem qualiztak.
  • Használjunk spotter! Ez nagyon fontos, rengeteg a pályán történő dologról fog értesíteni bennünket, mintha lenne egy versenymérnökünk. Szól ha van mellettünk egy másik autó, ha előttünk egy kanyarral hibázik valaki és a pályán áll, vagy csak lassan hallad, és még sok egyéb dologról. A beállítását az options-sounds menüben lehet megtalálni:
  • Verseny előtt állítsuk be mindenképpen a következő controllokat:

    Ezekkel amikor kezdődik a verseny és már a griden állunk az F4, F5-el elérhető üzemanyag és gumi black boxoknál vegyük ki az összes pipát. Ez azért hasznos, mert az alsóbb szériákban nincs szükség se tankolásra, se kerékcserére, így ha egy baleset után a boxba kell mennünk, nem fog a javításon felül még feleslegesen tankolni, és kereket cserélni, ami plusz időveszteség lenne.
  • Versenyen az F3-as black boxot használjuk!

    Ez az autók pályán levő relatív különbségét (nem a verseny állását), hogy hányadik körben járunk és a legutolsó köridőnket mutatja. A példa képen azt látjuk, hogy az előttünk levő autó 2.8 másodpercre van, a mögöttünk levő 42.3-ra. Versenyen annak a nevét akivel körön belül azaz versenyben vagyunk fehér betűvel, aki hozzánk képest körhátrányban van kékkel, aki körelőnyben pirossal írja.
  • Ha balesetet szenvedünk és javításra, autócserére van szükség (rookie szériában 1 autócserét kapunk egy versenyen, így nem veszítünk annyi időt), ha tudunk magunk guruljunk be a boxba. Ha az autó annyira sérült, hogy ezt nem tudjuk megtenni álló helyben az „Esc” megnyomása után automatikusan a boxba kerülünk, de a játék szimulálja a vontatással eltelt időt, ami jóval tovább tart, mintha „lábon” mennénk be a pitbe.
  • Ha baleset miatt a versenyből már jó eredményünk nem lehet, akkor is fejezzük be, arra figyelve, hogy minél kevesebb incidensünk legyen. Ezzel az SR-ünket tudjuk javítani, és bármikor kiszállhat még előlünk pár pilóta, így jobb eredményt is ellérhetünk.

Remélem ezzel az írásommal, tudok pár embernek segíteni, az elsőre bonyolultnak tűnő rendszerben való eligazodásban. Mindenre persze nem tudtam kitérni, a részletes szabályzatot a sporting code tartalmazza ami a resource menü alatt érhető el. Aki kipróbálná a játékot, látogasson el az iRacers.hu oldalra, igen népes magyar közösség van már, és a kezdőknek mindig akad valamilyen kedvezmény is, illetve a magyar fórumban biztosan kapnak segítséget a kérdéseikkel kapcsolatban. Jelenleg a kezdők ingyenes 3 hónapos előfizetést kaphatnak, a szervertagok pedig 50%-os kedvezménnyel vásárolhatnak egy éves előfizetést.

Sok szimulátort kipróbáltam az iRacing előtt, rFactorral versenyeztem, és jelenleg is versenyzek ligában. Ami nagyon megfogott ebben a programban, amellett, hogy remek a fizikája, és szép is, hogy a világ legjobb szimulátorosaival, és akár élőben is neves versenyzőkkel is összemérhetem a tudásomat. Mindig van jobb pilóta, és még erősebb mezőny, de ugyanúgy megtalálja maga izgalmas versenyét a remek rendszernek köszönhetően az is, aki kicsit lassabb. És akkor ülhet le az ember versenyezni, amikor csak kedve tartja. Ez más szimulátorral sajnos nem lehetséges, mert a nyílt szerverek általában erre teljesen alkalmatlanok.

További kérdéseiteket feltehetitek az alábbi fórumon:

http://iracers.hu/frm/index.php?topic=335.0

Készítette: Karagity Dániel

 

iRacers.hu Rookie League

Nemrégiben útjára indítottunk egy Rookie ligát, ingyenes pályákon megyünk ingyenes autókkal, így lehetőséget biztosítunk bárkinek, hogy induljon velünk bajnokságban. 3 hónapos ingyenes iRacing hozzáférést mindenkinek tudunk biztosítani, regisztráljatok a fórumba, és kérjetek segítséget a Kező pilóták fórumában, vagy privát üzenetben keressétek meg Papp Attilát.

A bajnokság részleteit szintén megtaláljátok a fórumban:

http://iracers.hu/frm/index.php?board=81.0

 

 

Kiegészítőként van pár frissebb videó amit Ozsváth Zoli tagunk készített az újoncoknak:

 

iRacing szimulátor ismertető, általános beállítások

iRacing első körök, in-car beállítási lehetőségek

Szimulátor indítása, csatlakozás a hivatalos szerverekre

iRacing weboldal felépítése